De Belastingdienst en Bokkz

Nee. Wij hebben vanuit privacy en veiligheid geen inzage in de ingevulde gegevens van de aangifte. Het is dan ook niet zo dat de aangifte door ons worden gecontroleerd. Als gebruiker ben je zelf verantwoordelijk voor het juist en volledig invullen van de aangifte. Kies je er dan voor de aangifte(n) met Bokkz te verzenden, dan wordt deze direct zonder tussenkomst van Bokkz of derden verzonden naar de Belastingdienst. Je voldoet daarmee direct aan je eventuele inleverplicht.
Als je een fiscaal partner hebt, dan is het in de meeste gevallen handig om samen de aangifte in te vullen. Hoewel het dan lijkt alsof je maar 1 aangifte doet, is dat niet zo. Je blijkt ook als fiscaal partners namelijk altijd individueel belastingplichtig.

Dat houdt dus ook in dat je elk afzonderlijk de aangifte naar de Belastingdienst stuurt. Dus zeg maar: in Bokkz op twee keer 'VERZENDEN' klikken.
De Belastingdienst staat het toe dat je de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting op een andere wijze indient dan via hun online aangifteprogramma. Je kunt dan ook met Bokkz de aangifte invullen en daarna beveiligd verzenden naar de Belastingdienst. Bokkz beschikt daarvoor over een zogenoemd PKI-Overheidscertificaat. Dat betekent dat wij voldoen aan de eisen die de overheid stelt aan partijen om belastingaangiften in te mogen dienen. Deze eisen omvatten een uitgebreid proces van screening van onze organisatie. Omdat Bokkz over dit PKI-Overheidscertificaat beschikt hoef je ook niet je aangifte te ondertekenen met DigiD. Dat scheelt jou dus werk. Wij gebruiken iDeal om onze gebruikers te identificeren.

pki

Bokkz beschikt over een zgn. Becon-nummer (belastingconsulenten-nummer). Met dit nummer kunnen wij in geval van communicatie met de Belastingdienst onze klanten beter van dienst zijn. Het Becon-nummer van Bokkz is 668965. Wij hebben daarnaast op regelmatige basis overleg met de Belastingdienst over de ontwikkelingen van de belastingaangiften en over ons online aangifteprogramma.
Jazeker! Bokkz is 100% gekoppeld aan de systemen van de Belastingdienst. Daarom kun je vanuit Bokkz direct je aangifte versturen naar de Belastingdienst.

Je verzendt de aangifte zelf, Bokkz levert de belastingaangifte voor je af bij de Belastingdienst. Omdat wij werken met iDeal en een PKI Overheidscertificaat is geen DigiD-inlog nodig. Daarmee maakt Bokkz het voor jou nog makkelijker!
Je krijgt van Bokkz direct na het verzenden te zien of de aangifte succesvol is verzonden naar de Belastingdienst. Omdat dat een geheel digitaal proces is tussen de servers van de Belastingdienst en Bokkz, kun je volledige zekerheid ontlenen aan het bericht dat je van Bokkz krijgt. Indien er onverhoopt iets misgaat bij het afleveren van je aangifte bij de Belastingdienst, dan krijg je daar ook in Bokkz een melding van. Vaak kun je daaruit wel aflezen wat er aan de hand is en kun je het zelf waarschijnlijk ook oplossen. Indien dat niet lukt, dan zijn wij er uiteraard om je te helpen bij de verzending.

MijnBelastingdienst.nl
Wanneer je inlogt in de digitale omgeving van de Belastingdienst (mijnbelastingdienst.nl), dan kun je daar je met Bokkz verzonden aangifte terugvinden. Staat je aangifte er nog niet? Geen paniek, dan is je aangifte hoogst waarschijnlijk nog niet verwerkt door de Belastingdienst. Kijk dan op een later tijdstip nog eens.

Mijn Belastingdienst - ingediende aangifte
Het kan zijn dat je, bewust of onbewust, al een aangifte inkomstenbelasting opgestart bent via Mijn Belastingdienst. Deze concept-aangifte blijft daar dan staan tot je hem verwijdert.

Als je vervolgens een aangifte verzendt naar de Belastingdienst met Bokkz, dan blijft deze (niet verwijderde) concept-aangifte gewoon staan. Het lijkt dan alsof er nog geen aangifte ingediend is. Maar dat is niet zo. Je kunt dat controleren (zie vorig onderdeel hierboven).

Verwijderen concept-aangifte Mijn Belastingdienst

MijnBelastingdienst - opgestarte te verwijderen aangifte
Helaas is het digitaal aanvragen van uitstel voor het inleveren van het aangiftebiljet op dit moment nog niet mogelijk met Bokkz.
Je kunt bij de Belastingdienst meerdere keren je belastingaangifte indienen. Het is dan ook geen enkel probleem als je de belastingaangifte al via de Belastingdienst hebt ingediend, om dit daarna nog een keer met Bokkz te doen. Kijk dus eens of je met Bokkz beter af bent dan via het online aangifteprogramma van de Belastingdienst. En als dat zo is, dan heb je met een extra muisklik de aangifte zo ingediend bij de Belastingdienst.
Ja dat kan. Je kunt bij de Belastingdienst meerdere keren je belastingaangifte indienen. De Belastingdienst zal altijd de laatst ingediende aangifte in behandeling nemen.

Meer informatie over verzenden bij:


Onze belastingadviseurs geven gratis antwoord op je belastingvraag.

Ben je met je aangifte bezig en heb je een belastingvraag? Laat deze dan gratis beantwoorden door onze belastingadviseurs. We geven je per e-mail zo snel mogelijk een antwoord.


Heb je nog een vraag?

Neem dan contact met ons op. Wij zijn telefonisch elke dag bereikbaar van 10.00u-12.30u en 13.30u-16.00u op 085 - 40 16 516 (lokaal tarief). Je kunt natuurlijk ook altijd een e-mailbericht sturen naar helpdesk@bokkz.nl.